Min fødselsberetning - Emilies vej til verden

Din vej til verden

Det er fredag d. 27.10.2017, jeg er 41+0. Har været på sygehuset til overbårenhedsundersøgelse.
Jordemoderen forsøgte at lave hindeløsning, men det var ikke muligt grundet livmoderhalsen lå i vejen og jordemoderen ville ikke presse for meget på, da det gjorde så sindssygt ondt på mig.
Ellers så alt normalt ud. Vi aftaler jeg skal kontakte kendt jordemoderordning for at aftale videre forløb.

Jeg ringer til dem om aften, og snakker her med den mest søde og positive jordemoder. Jeg er på det her tidspunkt sikker på baby ikke vil ud, og det er meningen hun skal bo i min mave resten af livet. Vi aftaler vi giver det et par dage mere, og ellers kunne jeg komme op på jordemodercentret tirsdag for at få forsøgt hindeløsning igen.

Kl. 20.30 om aftenen går min slimprop, dog intet tegnblødning. Så selvom jeg er glad for jeg kan se der nu sker noget, så har jeg ikke de store forhåbninger.
Da klokken er passeret over til d. 28/10 dyrker vi sex.

Tidligt om morgen d. 28/10 vågner jeg ved smerter. Skyder det lidt hen og giver det lidt før jeg vil vække Morten. Aner faktisk ikke hvad klokken er, men tror den er omkring 5-6 stykker. Efter et par smerter må jeg jo så konstaterer at det jo nok er mine veer der er startet. Får vækket Morten som er en smule fortumlet. Vi står op, her er klokken mellem 6 og 7. Sara er allerede oppe. Veerne har et interval på 4 minutter med ca. 40 sekunders varighed.

Jeg skriver til min gravide veninde kl. 7: "SOV MENS DU KAN KVINDE". Menes med at jeg har fået ekstremt lidt søvn den nat, da jeg jo ikke var klar over det hele ville gå i gang.

Kl. 8 ringer jeg til jordemoderen, som lyder som en der først lige er hoppet ud af sengen. Hun vil få lidt at spise og stille og roligt kører hjem til os.

Jeg vælger at smutte i bad for at få lidt ro og noget lindring. Veerne gør ondt, men er ikke taget til.
Jordemoderen er her omkring kl. 9.
Lidt efter jordemoderen kommer får jeg endelig fat på min mor, som skal tage pigerne.

Kl. 10.45 bliver jeg undersøgt hvor jeg er 2-3 cm. åben. hvilket lettelse, jeg troede kun jeg var 1 cm. åben. Jeg er allerede ekstremt træt grundet manglende søvn den nat, og prøver at få hvilet mellem veerne. Det er lidt svært da det hele er meget spændende og veerne gør altså nas.
Jeg ligger på sofaen, men jordemoderen vil gerne have jeg prøver forskellige stillinger, f.eks. ligger vi vores store fatboy op på sofaen, så jeg ligger op ad den. Ligger ikke super behageligt, og det er gør mere ubehageligt ondt at få veerne.

Kommer i badekar som vi har lånt gennem Forældre & Fødsel. Det er super lækkert. Varmen lindre og det er meget nemmere at arbejde med veerne. Synes dog det er noget besværligt med det hele tiden skal holdes varmt, og der måtte heller ikke komme for vand i. så Morten rendte meget frem og tilbage med spande for at tømme vandet fra så der kunne komme nyt varmt i.

Da klokken bliver 15 begynder veerne at tage til. Har nu været i gang i 9 timer. Det gør rigtig ondt nu. Bliver undersøgt kl. 16 og her er jeg 5 cm. åben og er nu i aktiv fødsel.

Fortsætter med at ligge i karret. Kommer op en gang i mellem og går lidt rundt. Synes ikke der er meget der ændre sig, udover jeg bliver mere og mere træt.
Jeg kunne uden problemer skrive mobil og snakke mellem veerne. Jordemoderen var meget imponeret over jeg havde overskud til mobilen.

Kl. 18.50 er jeg 7 cm. åben. Jordemoderen snakker om at ville tage vandet hvis der ikke snart sker noget.
Hun er flere gange oppe og mærke, hvor hun samtidig holder min livmoderhals tilbage under veerne. For helved hvor gør det ondt! Bad hende om at stoppe så mange gange, for smerten var fuldstændig ulidelig hver gang. Men min livmoderhals ville simpelthen ikke trække sig tilbage, så hun prøvede at hjælpe den på vej.

Morten er på et tidspunkt oppe at mærke babys hoved. Han synes det var lidt vildt.

Hun fortæller når først hun har taget vandet, så kan det godt gå stærkt. Hun begynder derfor at gøre klar på sofaen, så jeg kan komme derover efter baby er født. Da jeg fødte Sara ventede vi 45 minutter på at moderkagen blev født. Denne forventning havde hun også nu.

kl. 20.58 tager hun vandet. også gik det stærkt!! Kl. 21.04 starter min presseperiode. Jeg kan huske den fuldstændige sindssyge smerte (Meget værre end da jeg fødte Sara) Jeg tager Mortens hånd for første gang hele dagen (Gennem hele dagen skulle man ikke røre ved mig) Min krop den presser helt vildt, jeg er kun 8 cm. åben, men baby vil ud og hun vil ud NU. Jordemoderen holder for livmoderhalsen, men holder samtidig hånden for at jeg ikke skal sprække. Jeg kan huske det hele føltes tåget omkring mig. Kan høre der bliver snakket til mig, men kan ikke få ordene ind i hovedet. Morten slipper min hånd, fordi han skal tage i mod. Her høre jeg jordemoderen sige. "Du skal gispe" Jeg forsøger, men min krop kan ikke holde pause. Jeg presser bare, og bliver ved med at presse. Hovedet bliver født, og kommer ud rigtig hurtigt, kan faktisk huske jordemoderens blik, hun ser en smule nervøs ud. Jeg får en lille bitte pause, og så begynder min krop at presse igen, og så er hun ude kl. 21.07. Jeg ligger mig tilbage i karret og puster ud, smerterne er væk! Morten får baby i hænderne og ligger hende op til mig. Tror jeg siger "Hej" til hende mindst 20 gange og får også nævnt et par gange "Hvor er du ulækker". Jordemoderen fortæller at baby var snoet helt vildt ind i navlestrengen, og Morten faktisk ikke helt fik lov til at tage imod. Hun havde strengen rundt om halsen, armen og hele kroppen. Heldigvis ikke noget der var livstruende, og jordemoderen var super hurtig til at få baby viklet ud, så hverken Morten eller jeg opdagede hvad der foregik. Jeg bliver stukket og så skal jeg op af karret. Hvilket bestemt ikke er nemt når man lige har født et barn. Kanten er sindssygt høj. Jordemoderen pakker baby ind og ligger hende over på sofaen, jeg beder Morten gå derover da jeg ikke synes hun skal ligge selv. Jordemoderen får en ble under mig, og så siger jeg " Jeg skal presse nu" hun flår bleen halvt væk og så kom moderkagen. Det kom lidt bag på os alle da vi forventede at skulle vente 45 minutter.

Jeg kommer over på sofaen og jeg får baby op til mig igen, hun er super fantastisk. Hun har lidt slim i halsen, som hun selv får hostet op. Det er tid til jordemoderen skal undersøge mig. Vi begge er ret nervøse, det kan man tydeligt se på hende. Hun kigger og jeg ligger og tænker “Fuck Fuck Fuck, jeg er bare totalt smadret dernede” Synes hun roder rundt længe, indtil hun kigger op på mig og siger “Der er ikke noget at se, ikke engang en rift”. Øh What?! Jeg sværger til hindbærblad the’en har gjort tricket her!!

Jordemoderen går ud i køkkenet og skriver lidt på computeren, imens beundrer Morten og jeg vores lille vidunder, vi forsøger lidt at få baby selv til at kravle op og ligge sig til brystet, det lykkedes dog ikke helt, vi er nok for utålmodige. Men hun får fat til sidst. Jordemoderen kigger og alt er fint.
Vi får målt og vejet, 56 cm og 4100 gram. Stor, dejlig og sund pige.

Vi ligger os ind på sofaen igen, hvor jeg ringer til min mor. Hun kommer op med Ida. Hun er helt forelsket i hende. Ida er så træt, og kan ikke finde ud af om hun vil blive hjemme eller om hun vil med mormor igen. Det endte med hun kom med mormor hjem igen.

Jordemoderen tager afsted lige omkring midnat, og Morten og jeg går kort efter i seng.
Sikke en lang dag!


2,5 måned senere.
Jeg ammer mit barn! Jeg er så stolt og glad. De to andre har jeg ikke ammet. Så at jeg her, snart 3 måneder efter stadig ammer Emilie er så fantastisk!!
Vi har dog haft nogle opstartsproblemr, amning er ikke helt problemfrit. Jeg har været tæt på at kaste håndklædet i ringen op til 128 gange, men da hun var omkring de 5-6 vendte det. Det var også heromkring vi opdagede hun havde problemer med ryg og nakke. Fra hun var to uger havde hun nogle sindssyge skrigeture om aftenen, det eneste der hjalp var brystet, men da hun var 5 uger virkede brystet heller ikke længere. Jeg var fuldstændig drænet for energi. Vi kontaktede en kiropraktor. Hun havde en låsning i en ryghvirvel og nakken var låst. Det gav jo god mening, da Emilie heller ikke gad ligge på maven i mere end 10 sekunder.
Vi har været til kiropraktor 2 gange og skal igen forhåbentlig for sidste gang på onsdag. Det har virkelig hjulpet! Hun er blevet en meget gladere pige, vil ligge på maven i længere tid, løfte hovedet OG hun er ved at vende sig fra ryg til mave. For 4 dage siden begyndte hun at sove igennem og sover nu ca. 7 timer om natten. Vi kunne ikke ønske os mere.











Kommentarer

Populære opslag